I en kronikk i Bergens Tidende 1. mars, ønsket Olav Christer Rossebø og Ståle
Holgersen i Bergen Mandolinband å avdekke sider ved Grieg som sjelden blir fortalt.
De hevdet blant annet at Grieg ikke forsto folkemusikken, at store deler av dens
særpreg forsvant etter at Grieg hadde "foredlet" den, og at Grieg i mange tilfeller
strengt tatt ikke burde kalles komponist men arrangør. (Hele kronikken kan leses
her).
I den forbindelse, satte journalistene i BT, Marie Auberg og Guro Istad, sammen
et panel bestående av utøvere, eksperter og synsere, som kommenterte enkelte
av påstandene i kronikken. Vi viderebringer her panelets svar, med velvillig tillatelse
fra BT.
Bodil Arnesen, klassisk sanger og Grieg-tolker:
Hvordan synes du Grieg har behandlet folkemusikken?
- Grieg var nyskapende i forhold til norsk folkemusikk. Det er nærliggende å
tolke folkemusikk på mange måter. Han har vært blant dem som har tatt mest vare
på den norske folkemusikk-kulturen, og er en flott representant for den.
Hva synes du om påstanden "Grieg forflatet og kommersialiserte folkemusikken?"
- Jeg mener det stikk motsatte. Grieg kommersialiserte den norske folkemusikken
etter datidens målestokk, men det er jo slik den er blitt kjent. Han har ikke
forflatet folkemusikken, men gitt grunnlag for å studere den enda mer.
Kan man si at Grieg var en musikktyv?
- Ja, hvem er ikke det? Jeg mener at alle komponister må få inspirasjon fra et
sted. Man hører en melodi og spinner videre på den. At Grieg lot seg inspirere
av andre, kan man godt si, men det går ikke an å kalle ham tyv av den grunn!
Hvorfor/hvorfor ikke?
- Jeg synes Grieg viser en stor sjel i det han komponerer, og han har absolutt
en egenart i musikken.
Erling Dahl Jr. Programsjef i Festspillene:
Hvordan synes du Grieg har behandlet folkemusikken?
- Grieg gjorde det som mange andre i sin periode – romantikken – gjorde. Han
forsøkte ikke å komponere folkemusikk, men brukte tema, motiver og ideer, akkurat
som Brahms gjorde med den ungarske folkemusikken og Dvorak med den russiske.
Hva synes du om påstanden "Grieg forflatet og kommersialiserte folkemusikken?"
- Helt uenig! Grieg var overhodet ikke kommersiell – da ville han produsert mer.
Påstanden om at han forflatet musikken er skivebom. Han ville blitt veldig skuffet
hvis han hørte den, for Grieg var stor tilhenger av folkemusikk, og var dommer
på flere kappleiker.
Kan man si at Grieg var en musikktyv?
- Nei, ikke mer enn alle andre komponister. Det finnes knapt et tema som en ikke
kan spore i en eller annen retning.
Hvorfor/hvorfor ikke?
- Grieg brukte tema fra Lindemanns samling i opus 17, men skriver da at det er
bearbeidelser av folketoner. Han oppga alltid kilder. Grieg brukte av den store
skatten folkemusikken er.
Nicholas Møllerhaug, sjef for samtidfestivalen Borealis:
Hvordan synes du Grieg har behandlet folkemusikken?
- Grieg kunne lett komponert uten å fortelle om opphavet. Han hadde likevel evnen
til å skape musikk av det han hørte, og det er hans klanger og harmonier vi hører.
Grieg var på mange måter revolusjonerende og tøff, og jo da, han hadde økonomisk
teft.
Hva synes du om påstanden "Grieg forflatet og kommersialiserte folkemusikken?"
- Jeg synes det er rart at noen kan påstå noe som helst om folkemusikken midt
på 1800-tallet. Det er vel ingen som sitter med dokumentasjon på hvordan den hørtes
ut. Hvordan kan en si at den er forflatet? Kommersialiserte? Ja, kanskje. Den
ble salgbar.
Kan man si at Grieg var en musikktyv?
- Ja, på alle måter. Og det er en hedersbetegnelse.
Hvorfor/hvorfor ikke?
- Tyveri er legitimt i all form for musikk. Å si at det er noe negativt er en
misforståelse. All musikk er belaget på det som er gjort før. Folkemusikken er
i hvert fall basert på tyveri.
Berit Opheim, folkemusiker og lærer i kveding:
Hvordan synes du Grieg har behandlet folkemusikken?
- Man må se Griegs behandling av folkemusikken ut fra den tiden han levde i.
Han levde i den nasjonalromantiske perioden, og musikken blir preget av det. Jeg
tror Grieg var genuint interessert i norsk folkemusikk.
Hva synes du om påstanden "Grieg forflatet og kommersialiserte folkemusikken?"
- Jeg synes det høres veldig rart ut. Da kan man si det samme om mange andre.
Geirr Tveitt har arrangert på samme måte. Det er jo ikkepoenget at Griegs musikk
skal være folkemusikk, og om han tjente penger på det, så er vel det bare bra.
Kan man si at Grieg var en musikktyv?
- Nei. Folkemusikken er allemannseie. Jeg synes det er trist når folkemusikere
blir så opptatt av regler og begrensninger, når det er selve musikken som er det
viktige.
Hvorfor/hvorfor ikke?
- Det er flott at man har den skikken innenfor folkemusikk med å alltid oppgi
kildene, men det er ingen som eier musikken slik at den kan stjeles. Også Bela
Bartok har gjort det samme som Grieg gjorde.
Glenn Erik Haugland, komponist:
Hvordan synes du Grieg har behandlet folkemusikken?
- Jeg synes Grieg har behandlet folkemusikken med respekt, tilført farger som
ikke var der i utgangspunktet og skapt små perler av den.
Hva synes du om påstanden "Grieg forflatet og kommersialiserte folkemusikken?"
- Jeg har hørt kritikken før. Jeg kan se poenget, og skjønner akkurat hva mange
folkemusikere mener om dette. Men man må se at dette handler om noe annet musikalsk
enn å yte folkemusikken rettferdighet. Her skyter disse kritikerne på feil skive.
Kan man si at Grieg var en musikktyv?
- Alle stjeler da! Folkemusikere selv har ingen hemninger sånn sett. Folkemusikken
har dessuten mye å takke Grieg for.
Hvorfor/hvorfor ikke?
- Man kan godt kalle det tyveri å bruke andres musikk, men det er et legitimt
ransprosjekt.
__________________________________________________________
|
Bodil Arnesen
Foto: www.bodil-arnesen.com
Nicholas Møllerhaug
Foto: www.borealisfestival.no
Berit Opheim
Glenn Erik Haugland
|