Du er her: Hjem / Debatt og blogg / Bedrev Grieg tyveri? /

BEDREV GRIEG TYVERI?
I en kronikk i Bergens Tidende 1. mars, ønsket Olav Christer Rossebø og Ståle Holgersen i Bergen Mandolinband å avdekke sider ved Grieg som sjelden blir fortalt. 
 
De hevdet blant annet at Grieg ikke forsto folkemusikken, at store deler av dens særpreg forsvant etter at Grieg hadde "foredlet" den, og at Grieg i mange tilfeller strengt tatt ikke burde kalles komponist men arrangør. (Hele kronikken kan leses her).
 
I den forbindelse, satte journalistene i BT, Marie Auberg og Guro Istad, sammen et panel  bestående av utøvere, eksperter og synsere, som kommenterte enkelte av påstandene i kronikken. Vi viderebringer her panelets svar, med velvillig tillatelse fra BT.

Bodil Arnesen, klassisk sanger og Grieg-tolker:
 
Hvordan synes du Grieg har behandlet folkemusikken?
- Grieg var nyskapende i forhold til norsk folkemusikk. Det er nærliggende å tolke folkemusikk på mange måter. Han har vært blant dem som har tatt mest vare på den norske folkemusikk-kulturen, og er en flott representant for den.
 
Hva synes du om påstanden "Grieg forflatet og kommersialiserte folkemusikken?"
- Jeg mener det stikk motsatte. Grieg kommersialiserte den norske folkemusikken etter datidens målestokk, men det er jo slik den er blitt kjent. Han har ikke forflatet folkemusikken, men gitt grunnlag for å studere den enda mer. 
 
Kan man si at Grieg var en musikktyv?
- Ja, hvem er ikke det? Jeg mener at alle komponister må få inspirasjon fra et sted. Man hører en melodi og spinner videre på den. At Grieg lot seg inspirere av andre, kan man godt si, men det går ikke an å kalle ham tyv av den grunn!
 
Hvorfor/hvorfor ikke? 
- Jeg synes Grieg viser en stor sjel i det han komponerer, og han har absolutt en egenart i musikken.  
 
Erling Dahl Jr. Programsjef i Festspillene:
 
Hvordan synes du Grieg har behandlet folkemusikken?
- Grieg gjorde det som mange andre i sin periode – romantikken – gjorde. Han forsøkte ikke å komponere folkemusikk, men brukte tema, motiver og ideer, akkurat som Brahms gjorde med den ungarske folkemusikken og Dvorak med den russiske.  
 
Hva synes du om påstanden "Grieg forflatet og kommersialiserte folkemusikken?"
- Helt uenig! Grieg var overhodet ikke kommersiell – da ville han produsert mer. Påstanden om at han forflatet musikken er skivebom. Han ville blitt veldig skuffet hvis han hørte den, for Grieg var stor tilhenger av folkemusikk, og var dommer på flere kappleiker.  
 
Kan man si at Grieg var en musikktyv?
- Nei, ikke mer enn alle andre komponister. Det finnes knapt et tema som en ikke kan spore i en eller annen retning.  
 
Hvorfor/hvorfor ikke?
- Grieg brukte tema fra Lindemanns samling i opus 17, men skriver da at det er bearbeidelser av folketoner. Han oppga alltid kilder. Grieg brukte av den store skatten folkemusikken er.  
 
Nicholas Møllerhaug, sjef for samtidfestivalen Borealis:
  
Hvordan synes du Grieg har behandlet folkemusikken?
- Grieg kunne lett komponert uten å fortelle om opphavet. Han hadde likevel evnen til å skape musikk av det han hørte, og det er hans klanger og harmonier vi hører. Grieg var på mange måter revolusjonerende og tøff, og jo da, han hadde økonomisk teft.
 
Hva synes du om påstanden "Grieg forflatet og kommersialiserte folkemusikken?"
- Jeg synes det er rart at noen kan påstå noe som helst om folkemusikken midt på 1800-tallet. Det er vel ingen som sitter med dokumentasjon på hvordan den hørtes ut. Hvordan kan en si at den er forflatet? Kommersialiserte? Ja, kanskje. Den ble salgbar.
 
Kan man si at Grieg var en musikktyv?
-  Ja, på alle måter. Og det er en hedersbetegnelse.
 
Hvorfor/hvorfor ikke?
- Tyveri er legitimt i all form for musikk. Å si at det er noe negativt er en misforståelse. All musikk er belaget på det som er gjort før. Folkemusikken er i hvert fall basert på tyveri. 
 
Berit Opheim, folkemusiker og lærer i kveding:
  
Hvordan synes du Grieg har behandlet folkemusikken?
- Man må se Griegs behandling av folkemusikken ut fra den tiden han levde i. Han levde i den nasjonalromantiske perioden, og musikken blir preget av det. Jeg tror Grieg var genuint interessert i norsk folkemusikk. 
 
Hva synes du om påstanden "Grieg forflatet og kommersialiserte folkemusikken?"
- Jeg synes det høres veldig rart ut. Da kan man si det samme om mange andre. Geirr Tveitt har arrangert på samme måte. Det er jo ikkepoenget at Griegs musikk skal være folkemusikk, og om han tjente penger på det, så er vel det bare bra.
 
Kan man si at Grieg var en musikktyv?
- Nei. Folkemusikken er allemannseie. Jeg synes det er trist når folkemusikere blir så opptatt av regler og begrensninger, når det er selve musikken som er det viktige.
 
Hvorfor/hvorfor ikke?
- Det er flott at man har den skikken innenfor folkemusikk med å alltid oppgi kildene, men det er ingen som eier musikken slik at den kan stjeles. Også Bela Bartok har gjort det samme som Grieg gjorde.  
 
Glenn Erik Haugland, komponist:
  
Hvordan synes du Grieg har behandlet folkemusikken?
- Jeg synes Grieg har behandlet folkemusikken med respekt, tilført farger som ikke var der i utgangspunktet og skapt små perler av den.
 
Hva synes du om påstanden "Grieg forflatet og kommersialiserte folkemusikken?"
- Jeg har hørt kritikken før. Jeg kan se poenget, og skjønner akkurat hva mange folkemusikere mener om dette. Men man må se at dette handler om noe annet musikalsk enn å yte folkemusikken rettferdighet. Her skyter disse kritikerne på feil skive. 
 
 
Kan man si at Grieg var en musikktyv?
-
Alle stjeler da! Folkemusikere selv har ingen hemninger sånn sett. Folkemusikken har dessuten mye å takke Grieg for.
 
Hvorfor/hvorfor ikke?  
- Man kan godt kalle det tyveri å bruke andres musikk, men det er et legitimt ransprosjekt.
 
__________________________________________________________
 
 

Bodil Arnesen
Foto: www.bodil-arnesen.com 
 
Nicholas Møllerhaug  
Foto:  www.borealisfestival.no
 
Berit Opheim
 
 
Glenn Erik Haugland 
 
 


Klikk her for å få en utskriftsvennlig version av denne siden.Utskriftsvennlig version